Cum să mă vând – ghid practic

23 apr. 2012 | Paul Olteanu

Urmărind statisticile din Google Analytics cu privire la căutările care aduc oamenii pe blogul meu, am observat că destul de multe persoane ajung aici căutând „Cum să mă vând” sau şi mai interesant „Cum să mă vând curs„.

Mi s-a părut intrigantă şi interesantă dorinţa oamenilor de a înţelege cum să se vândă, aşa că am compilat mai jos un ghid practic pentru cei care doresc fix asta: să afle cum se pot vinde.

 

1) Renuţă la ideea de a te vinde

Exact. Scoateţi-o din cap. Nevoia de „a te vinde” presupune că tu eşti „un produs” insuficient de interesant încât oamenii să te caute. Dacă ai căutat pe Google „cum să mă vând” înseamnă că ceva nu se întâmplă exact cum ţi-ai dori. Corect? Fie că nu ai un job încă, fie că ai unul şi nu-ţi place, fie că vrei o mărire de salariu şi ai nevoie să „te vinzi mai bine” pt. asta sau fie că nu ai destui clienţi pentru afacerea ta, toate sunt un semn destul de clar că ceva lipseşte.

De push pe vânzare au nevoie, în general, produsele care fie nu sunt suficient de bune, fie nu sunt suficient de cunoscute, fie au o concurenţă foarte mare.

Şi

Propunerea mea: renunţă pentru totdeauna la ideea de a te vinde şi înlocuieşte-o cu ideea şi dorinţa de a îi face pe ceilalţi să te caute şi să te cumpere. Fă tu clienţii şi angajatorii să te caute! Fă-ţi tu şefii să-şi dorească să te păstreze cu orice preţ!

Cum?

 

2) Transformă-te într-un „bun rar”

În economie, bunurile rare sunt cele mai căutate şi sunt cele pentru care oamenii sunt dispuşi să se lupte. Tu trebuie să devii unul.

Cum?

În primul rând dă-ţi seama cine eşti şi ce ai de oferit. În procesul ăsta îţi recomand să îţi pui 4 întrebări:

  • La ce am talent? – respectiv, ce faci bine în mod natural?
  • Ce te pasionează? – respectiv, în ce îţi place să investeşti timp şi energie?
  • Care sunt valorile tale? – respectiv, cum faci ce faci? (ex. cu integritate, cu răbdare, cu structură, cu meşteşug etc.)
  • Ce te motivează? – respectiv, pentru ce te dai jos dimineaţă din pat? (ex: vrei recunoaştere? putere? bani? să ajuţi oamenii? să laşi ceva în urmă? să te bucuri de viaţă? etc.)

Procesul de lămurire cu tine, bazat pe întrebările de mai sus, poate să dureze ore, zile, săptămâni şi… în unele cazuri, chiar ani. Dar pot să-ţi garantez un lucru: odată ce îţi vei răspunde la cele 4 întrebări şi te vei simţi confortabil cu răspunsurile, the sky is the limit. Viaţa şi cariera ta vor începe să arate altfel.

O să devii un om care îşi foloseşte talentele, în slujba a ceva ce îl pasionează, în congruenţă cu valorile sale, spre un scop care îl motivează mai tare decât orice altceva. Iar asta o să te ajute să:

  • fii din ce în ce mai bun la ce faci.
  • fii motivat şi să munceşti fără să simţi că munceşti.
  • ai energie.
  • fii o prezenţă plăcută, ba chiar inspiraţională pentru colegi, clienţi şi parteneri.

Şi-acum gândeşte-te dacă, fiind cum am descris mai sus, o să mai ai vreodată nevoie să „te vinzi”.

Dacă răspunsul tău e „Nu! Nu mai am nevoie să mă vând pentru că toată lumea o să mă caute” nu ai încă dreptate. Lumea nu o să te caute chiar dacă eşti cum am descris mai sus pentru că… lumea încă nu ştie cine eşti şi cu ce te ocupi.

Aşa că, fiind un bun rar, următorul pas este…

 

3) Pune-te pe piaţă

Ajută oamenii să afle despre tine, despre ce faci şi (foarte important) despre cum faci ce faci.

Comunicarea este esenţială în tot acest proces pentru că degeaba eşti excepţional, degeaba faci ce-ţi place şi o faci excelent, dacă nimeni nu ştie de tine.

Pentru a te pune pe piaţă îţi recomand să începi cu 2 lucruri:

  • fă networking – mergi la conferinţe, la petreceri, la evenimente sociale sau activităţi de voluntariat. Cunoaşte oameni noi. Spune-le ce faci şi dacă te-ai ocupat cum trebuie de pasul 2 din acest mic ghid, pasiunea şi energia din discursul tău o să-i impresioneze şi o să te facă memorabil pentru ei. Indiferent cu ce te ocupi, ori să te ţină minte. Şi, într-o zi, când ei sau prietenii lor vor avea nevoie de cineva care face ce faci tu, te vor căuta. S-ar putea să treacă luni, sau ani, dar se va întâmpla.
  • construieşte-ţi o prezenţă on-line – în viitor dacă nu eşti pe Google, nu exişti. Am scris pe larg despre asta aici.

 

1 + 2 + 3 = concluzia

  1. Renunţă la a te vinde şi începi să fii cumpărat.
  2. Abandonează focusul pe ceilalţi şi mută-l pe tine. Nimeni nu a făcut vreodată ceva excepţional cu sine gândindu-se la aşteptările celorlalţi.
  3. Investeşte timp şi energie în a te face cunoscut. Merită!